L’objectiu general de les pràctiques és apropar-se al que significa fer de mestra globalment com a professió: la mestra com a gestora d’una aula, com a membre d’un col·lectiu del centre, com a professional que es coordina amb d’altres professionals interdisciplinàriament.
Les pràctiques al grau de Mestre en Educació Infantil d’UManresa
A UManresa, cada assignatura de pràctiques té una temporalitat i finalitat concreta.
Curs | Pràcticum | Període | Etapa | Intervenció |
Primer | Estada a l’escola | Matins de dues setmanes al novembre i dues al març | Infantil i primària | Observació i anàlisi en relació a les assignatures |
Segon | Pràctiques I | 5 setmanes entre gener i febrer | 0-3 | Intervenció i documentació |
Tercer | Pràctiques II | 3 setmanes setembre i 4 setmanes entre gener i febrer. Tots els dimecres d’octubre a desembre. | 3-6 | Intervenció competencial |
Quart | Pràctiques III | 11 setmanes a l’inici del 2n semestre | 0-3 3-6 | Intervenció competencial autònoma |
L’estada a l’escola es complementa amb uns seminaris de formació en grup reduït on la mirada experta d’una professional de l’etapa, 0-3 o 3-6, ajuda les estudiants a donar sentit al que es fa a les aules.
Situar-se en una escola amb el suport i assessorament de la mestra tutora de l’escola i el de la tutora de la universitat només passa 4 vegades a la vida (una a cada curs), així que cal aprofitar-ho per conèixer bons models de mestra, tots diferents, que puguin servir de referent en iniciar la pràctica professional.
Per això, tenim molta cura de tenir escoles amb un recorregut de transformació fonamentada, escoles on les mestres reflexionen i es qüestionen la seva pràctica habitualment.
També s’ofereix la possibilitat, a 4t curs, d’anar a fer pràctiques fora de Catalunya: Pamplona, La Corunya, Les bressoles, Andorra o Pistoia són possibles destins per conèixer realitats una mica més llunyanes.